10 Soruda Ses Ameliyatı

Ses Ameliyatı Nedir?

Ses ameliyatı, ses bozukluğunu giderip sesi daha iyi hale getirmek için yapılan ameliyatlara verilen isimdir. Ses teli ameliyatları, ağız içerisinden ses tellerine ulaşılarak mikroskop altında yapılabileceği gibi, bazı ses ameliyatı çeşitleri ise boyundan yapılan kısa bir kesi ile ses tellerini de içeren gırtlak bölgesine ulaşılarak da yapılabilir.

10-soru

Ses Rahatsızlığım İçin Ameliyata İhtiyacım Olup Olmadığını Nasıl Anlayabilirim?

Ses rahatsızlığına neden olan hastalığın ne olduğunu anlamanın, dolayısıyla ses ameliyatı gerekip gerekmediğini anlamanın yolu, ses tellerini görüntüleyen bir yöntemle muayenenin yapılmasıdır. Muayene, oturur pozisyonda muayenehane koşullarında kolaylıkla yapılabilir. Muayenenin yapılması için özel bir hazırlığa, lokal ya da genel anesteziye ihtiyaç duyulmaz. Ses tellerini görüntüleme yöntemleri arasında videolaringostroboskopi, fleksibl fiberoptik laringoskopi ve distal çipli fleksibl endoskopik muayene sayılabilir. Bu muayeneler bu konu hakkında deneyimli bir Kulak Burun Boğaz hastalıkları uzmanı tarafından yapıldığında hastalığın ne olduğu anlaşılabilir, hastalıklı dokunun ses telleri ve/veya gırtlağın neresinde yerleştiği görülebilir, tedavi sürecinde takip edebilmek için fotoğraf ve video kayıtları alınabilir.

Ses Ameliyatı Endoskopik Bir Ameliyat mıdır?

Evet, ses teli ameliyatlarının çok büyük bir kısmı boyunda herhangi bir kesi olmadan, ağızdan içeriye bakılarak endoskop ve mikroskop kullanılarak yapılan cerrahilerdir. Bu ameliyatı gerçekleştirebilmek için ses telleri ve çevresindeki yapılar mikroskop bakısı ile olduğundan çok daha büyük olarak görülebilir. Bu sayede ince, hassas bir cerrahi gerçekleştirilebilir.

Ses Teli Ameliyatları Lazer Kullanarak mı Yapılır?

Lazer teknolojisi, ses hastalarının tedavisinde yaklaşık 50 yıldır kullanılmaktadır.  Ses teli hastalıklarının tedavisinde lazer kullanımı hem muayenehane şartlarında hem de ameliyathane şartlarında gerçekleştirilebilir.  Ancak, ses ameliyatı yapılırken lazer tek seçenek değildir. Lazerin daha iyi sonuçlar verdiği klinik durumlar olduğu gibi; klasik cerrahi aletler, koter, radyofrekans, dolgu maddeleri ve implantlar gibi farklı yöntemlerin öncelikle tercih edildiği ses teli problemleri de mevcuttur.

Ses Teli Problemlerinin Tedavisinde Kullanılan Lazerler Hangileridir?

Ses tellerindeki hastalığın ne olduğuna göre (polip, papillom, kanser gibi) damar seçici lazerler (KTP, PDL, TruBlue) veya kesici – vaporize edici lazerlerden (karbondiyoksit ve diyot lazerler) birisi tedavi amacıyla kullanılabilir.

Ameliyat Öncesi Ve Sonrası Sesimdeki Değişimi Nasıl Takip Edebilirim?

Ses ameliyatı öncesi ve sonrası hekiminiz ses kayıtlarınızı alabilir. Alınan ses kayıtları özel bilgisayar programları aracılığıyla analiz edilerek sesinize ait detaylı rakamsal veriler elde edilebilir, buna akustik ses analizi adı verilir.

ses-tellerinin-mikroskop-altında-cerrahisi

Ses Ameliyatı Ne Kadar Sürer?

Ses telinin iyi huylu hastalıkları için uygulanan ameliyatlara fonomikrocerrahi adı verilir. Ses ameliyatı mikroskop altında, ağız içerisinden ve genel anestezi altında yapılır. Deneyimli bir cerrah ve herhangi bir klinik sorunu olmayan bir hasta için ameliyatın süresi ortalama bir saat kadardır. Bu süreye hastanın uyuması ve uyanması için geçen süre dâhildir. Ses teli kanseri gibi ses telinin kötü huylu hastalıklarında ameliyat süresi hastalığın yaygınlığına ve planlanan cerrahinin büyüklüğüne göre farklılık arz eder.

Ses Ameliyatı Sonrası Hastanede Kalış Süresi Ne Kadardır?

Ses teli polibi, ses teli nodülü, ses teli ödemi (Reinke ödemi), ses teli kisti, ses teli granulomu, sulkus vokalis ve benzerleri gibi ses tellerine sınırlı, iyi huylu hastalıkları için yapılan ses teli ameliyatı sonrası genellikle hastanın hastanede yatması gerekmez. Ses ameliyatı sonrası, daha da önemlisi anestezi sonrası yaklaşık 6 saatlik bir takibin ardından hastanın refakatçisi gözetiminde eve gitmesi ve dinlenmesine izin verilebilir.

Ses Teli Ameliyatının Ardından Hemen Konuşabilir miyim?

Vücudun başka bölgelerinde yapılan cerrahilerde olduğu gibi ses ameliyatı ardından da ilgili bölgenin yani ses tellerinin dinlendirilmesi gerekir. Bu amaçla, yapılan ameliyat sırasında elde edilen bilgiler ışığında genellikle hastalarımızın birkaç gün (3-7 gün kadar) hiç ses çıkarmamalarını isteriz. Bu döneme “tam ses istirahatı” ya da “mutlak ses istirahatı” dönemi adını veriyoruz. Bu dönemde fısıltı sesi, boğaz temizleme, öksürük gibi seslerin dahi çıkarılmaması ameliyat sonrası en kaliteli sese ulaşmak açısından özel önem arz eder.

ses-teli-ameliyati

Ameliyat Ses Teli Hastalıklarında Tek Seçenek midir?

Hayır. Ses teli rahatsızlıklarının bazıları için sadece ses ameliyatı ile en yüksek fayda görülürken, bazı rahatsızlıklar ise ses terapisi ve medikal (ilaçla) tedavilerden fayda görebilir.

ses-teli-kisti

ses-teli-kanseri-riski-olan-beyaz-kabuklu-lezyonlar

Ses Teli Kanseri Riski Olan Beyaz Kabuklu Lezyonlar

Ses teli kanseri riski olan beyaz kabuklu lezyonlar (Vokal kord lökokeratozu), erişkin laringeal papillom ve kronik hipertrofik larenjit ile birlikte laringeal prekanseröz lezyonla

profesyonel-ses-hijyeni-1

Profesyonel Ses Hijyeni

Profesyonel Ses Hijyeni – Düzenli ses egzersizleri yapın. Nasıl bir atlet, performans sırasında kaslarının en iyi düzeyde olması için düzenli egzersiz yapıyorsa, siz de ses oluşturan kaslarınız v

saglikli-ses-icin-neler-yapmali

Sağlıklı Ses İçin Neler Yapmalı?

Stresinizi kontrol edin, gizlemeyin. Stresi azaltacak önlemler alın. Yeterli derecede dinlenin.