Baş Boyun Kanseri

Baş boyun kanseri aşağıdaki bölgelerdeki kanserleri ifade etmek için kullanılan bir tanımlamadır.

Burun ve burun çevresi (paranazal) sinüsler

Ağız boşluğu

Farinks: geniz (nazofarinks), yutak (orofarinks), yemek borusu girişi (hipofarinks)

Larinksses telleri ve çevresindeki yapıları içine alan gırtlak bölgesi

Tükürük bezleri: Büyük (parotis bezi, çene altı tükürük bezi ve dil altı tükürük bezi) ve küçük tükürük bezleri

Baş Boyun Kanserleri Ne Kadar Sık Görülür?

Baş boyun kanserleri, tüm kanserler içerisinde ortalama %4 sıklıkta görülür. Erkeklerde, sigara ve alkol kullananlarda ve 50 yaş üzerinde görülme riski daha fazladır. En sık görülen kanser skuamöz hücreli karsinom (yassı hücreli karsinom) olarak adlandırılmaktadır.

Baş Boyun Kanserine Yol Açan Nedenler Nelerdir?

Sigara ve diğer tütün mamullerinin kullanımı birincil risk faktörüdür. Bir diğer çok önemli risk faktörü alkol kullanımıdır. Baş boyun bölgesinin en sık tümörü olan yassı hücreli karsinomların %90’dan fazlası sigara ve alkol kullanımı ile ilişkilidir.

Hazır, tuzlanmış gıdaların aşırı tüketimi geniz kanseri (nazofarinks kanseri) ile ilişkilidir.

Ağız hijyeninin bozuk olması, eksik dişler ve tekrarlayan ağız içi enfeksiyonlar ağız içi kanserleri ile ilişkilendirilebilir.

Tahta tozuasbestformaldehitnikel tozu maruziyeti bazı baş boyun kanserleri ile ilişkilidir. Yapı, metal, gıda, tekstil, seramik endüstrisinde çalışanlarda baş boyun kanserleri görülme sıklığı daha fazladır.

Kanser tedavisi için ya da başka nedenlerle baş boyun bölgesine radyasyon maruziyeti olan bireylerde tükürük bezi kanserleri görülme riski artar.

Ebstein Barr virüs (EBV) enfeksiyonları ile nazofarinks kanserleri arasında bir ilişki mevcuttur.

Human Papilloma virüs (HPV) enfeksiyonları ile başta ağız boşluğu kanserleri olmak üzere baş boyun kanserleri arasında bir ilişki mevcuttur.

Baş Boyun Kanseri Tanısı Nasıl Koyulur?

Baş boyun kanseri tanısı, Kulak Burun Boğaz (KBB) uzmanı tarafından yapılacak tam bir Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun muayenesi ile koyulur. Bu muayene tanı koyulacak bölgeye göre fleksibl rijid endoskopik muayeneyi de içerebilir. İhtiyaç duyulan durumlarda KBB uzmanı tarafından istenebilen ultrasonografimanyetik rezonans görüntüleme ve bilgisayarlı tomografi gibi görüntüleme tetkikleri ile hastalığın boyutu ve yayılımı konusunda bilgi alınabilir.

Baş Boyun Kanseri Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tedavi hastalığın bulunduğu bölgeye, hastalığın büyüklüğüne, hastanın klinik durumuna göre farklılıklar arz edebilir. Kanser tedavisinde kullanılan tedavi modaliteleri cerrahiradyoterapi ve kemoterapi olarak sınıflanabilir. Değişik bölgelerin farklı tümörlerinde bu yöntemlerden bir veya birkaçının aynı anda kullanılması gerekebilir.

bas-boyun-kanserleri

bogaz-reflusu-tedavisi

Boğaz Reflüsü Tedavisi

Boğaz reflüsü tedavisi için ilaç tedavilerinin yanı sıra yaşam şeklinde yapılacak değişiklikler de olumlu sonuç alınmasında önemli rol oynar. Bunlardan bazıları şunlardır:

lenfadenopati

Lenfadenopati

Neredeyse her birey hayatının belirli bir döneminde boynunda bir şişlik fark etmiştir. Bunların bir kısmı çok sıradan hastalıkların bir göstergesi olabilir iken, bazıları ise çok önemli ve üzerinde he

agiz-ici-aft

Ağız İçi Aft

Bazı tekrarlayan aftlar, Behçet Hastalığı, Reiter sendromu, rekürren eritema multiforme, Çölyak hastalığı, Crohn hastalığı, ülseratif kolit, AIDS, periyodik ateş, farenjit ve adenit (PFAPA sendromu) g