Ağız İçi Aft

Ağız İçi Aft – Oral Kavitede Aft – Aftöz Ülser Neden Oluşur?

Tekrarlayan ağız içi aft (rekürren oral aftöz ülserler) nedeni her zaman tam olarak ortaya konamayan, ve çoğunlukla diğer yönlerden sağlıklı bireylerde ortaya çıkabilen bir durumdur. Üst solunum ve sindirim yolu enfeksiyon ve inflamasyonları; bağışıklık sistemi problemleri; tütün mamülleri ve alkol kullanımı; alerjiler; sık ya da aşırı ekşi ve baharatlı gıdaların tüketimi; folik asit, B12, demir, çinko gibi bazı vitamin ve minerallerin eksikliği; aşırı ya da sık sıcak yiyecek içecek tüketimi; ağız içerisinde travma yaratacak sert diş fırçalama, diş teli, dil ve yanak ısırma gibi durumlar; hormonal problemler, kadınlarda mensturasyon öncesi dönemde olma oluşumunda rol oynayabilir.

Ağız İçi Aft – Oral Kavitede Aft – Aftöz Ülser Nedir, Nasıl Belirti Verir?

Genellikle ağız içi aft olarak adlandırılan küçük ağız yaraları (ülserleri), ağız mukozasında genellikle ortası çukur çevresi daha yüksek, oval – yuvarlak, ortası kirli beyaz, sarımsı, beyaz; çevresi ise genellikle daha kırmızı alanlardır. Ağız içerisinde dil, diş eti, yanak, damak, yutak, bademcik çevresi gibi neredeyse her alanda ortaya çıkabilir. Genellikle iyi huylu ve kısa süreli bir lezyon olmasına rağmen, kişinin yemek yemesini, bir şeyler içmesini, bazen yutkunmasını hatta konuşmasını etkileyebildiğinden yaşam kalitesini olumsuz olarak etkiler.

Aftlar Başka Hastalıklarla İlişkili midir?

Bazı tekrarlayan aftlar, Behçet Hastalığı, Reiter sendromu, rekürren eritema multiforme, Çölyak hastalığı, Crohn hastalığı, ülseratif kolit, AIDS, periyodik ateş, farenjit ve adenit (PFAPA sendromu) gibi sistemik hastalıklar ile ilişkili olabilir. Bazı bireylerde nadir ve tek görülürken bazı bireylerde ise, tekrarlayıcı ya da çoklu şekilde, henüz bir grubu iyileşmeden diğerleri ortaya çıkacak şekilde de görülebilirler.

Aftların Oluşmasında Önemli Faktörler Nelerdir?

Aftların tedavisinde spesifik bir sistemik neden ya da eksiklik söz konusu ise bu durumun tedavisi aftların düzelmesinde önemli rol oynar. Bağışıklık sistemini zaafa uğratacak uyku bozukluğu ya da psikojenik nedenlerin ortadan kaldırılması faydalı olabilir. Diğer tedaviler genellikle rahatsızlığın ortadan kaldırılması ya da azaltılması amaçlıdır.

Tedavide Neler Faydalı Olabilir?

Tedavide varsa lokal nedenlerin ortadan kaldırılması (tütün, alkol, ekşi ve baharatlı uyaranların azaltılması, yeterli sıvı alımının ve ağız hijyeninin sağlanması gibi), ağrı kontrolünü sağlamak, ülser süresini kısaltmak, iyileşmeyi hızlandırmak, ikincil enfeksiyonları önlemek için bölgesel antisepsiyi sağlamak esastır. Aft olan bölgeye krem ya da solüsyon şeklinde ağrı kesicilerin uygulanması genellikle rahatlatıcıdır. Evde karbonat ve tuz ile hazırlanabilecek basit gargaralar faydalı olabilir. Basit aftların kendi kendisini kısıtlayan ve yaklaşık bir hafta, on gün içerisinde düzelebilen lezyonlar olduğu bilinmelidir. Tekrarlayan, büyüyen ya da uzun süren aftların hekim tarafından değerlendirmesi uygun olur.

aft

amyotrofik-lateral-skeroz-ve-yutma-bozuklugu

Amyotrofik Lateral Skeroz ve Yutma Bozukluğu

Amyotrofik lateral skeroz ve yutma bozukluğu: Amyotrofik lateral skleroz, nedeni bilinmeyen bir progresif motor nöron hastalığıdır. Hastalar genellikle aspirasyon pnömonisi nedeniyle kaybedilebilir. A