Ani İşitme Kaybı

Ani İşitme Kaybı Nedir?

Bir gece önce yatağa girerken hiçbir probleminiz yoktu, ancak uyandığınızda bir de baktınız ki, bir kulağınız duymuyor. Hatta tarif etmekte zorlandığınız bir ses kulağınızdan gitmiyor. Gürültü, uğultu, vınıltı, çınlama sesi gibi… Ne yapmalı, paniğe kapılmaya gerek var mı, hemen bir doktora gidelim mi, yoksa kendisi geçer diye bir süre bekleyelim mi? Gelin tıp dilinde ‘İdiopatik ani sensorinöral işitme kaybı‘ dediğimiz ‘Ani işitme kaybı‘ konusunda bildiklerimize bir göz atalım.

Ani işitme kaybı, tanım olarak, üç gün içerisinde aniden ya da ilerleyici olarak gelişen, odyolojik incelemede (işitme testi) birbirini izleyen en az üç frekansta 30 dB veya daha üzerinde işitme kaybı ile karakterize bir sağlık problemidir. Sağlık problemi diyoruz, çünkü bu rahatsızlık, tek başına bir hastalık değil, aksine birçok değişik rahatsızlığın ilk belirtisi olarak oluşabilen bir durum.

70 yıl kadar önce ilk tanımlanmasından bu yana, benim de aralarında bulunduğum, birçok araştırmacı bu konu hakkında yüzlerce klinik ve deneysel araştırma yayınlamasına rağmen, hala tam olarak nedeni, hastalığın gidişatı ve tedavisi hakkında bir fikir birliği bulunmamaktadır. Literatürde tedavisine yönelik şimdiye kadar 50’den fazla tedavi yöntemi tanımlanmış olması da bu kafa karışıklığının objektif göstergesi olsa gerek.

Ani İşitme Kaybı Acil Bir Durum mudur? Ne Zaman Doktora Başvurulmalıdır?

Her ne kadar, tanısı ve tedavisi konusunda bir fikir birliği olmaması kafamızı karıştırıyor olsa da, bu durum, karamsar olmamız için bir neden değil. Sahip olduğumuz bazı bilgiler içimizi rahatlatıyor. Bunlardan birincisi, bu hastaların yaklaşık yarısının kendiliğinden, hiçbir tedaviye ihtiyaç olmaksızın düzeliyor olması. İkincisi, uygun tedavi yöntemleri ile kendiliğinden düzelmeyen hastaların büyük çoğunluğunda işitmenin tekrar eski düzeylerine geri döndürülebiliyor olması. Altı çizilmesi gereken nokta, ani işime kaybının acil bir durum olduğunun bilinmesi gerekliliğidir. Eski hocalarımızın deyişiyle ‘Ani işitme kaybı, kulağın enfarktıdır.‘ Dolayısıyla, fark edilir edilmez bir Kulak Burun Boğaz Uzmanı’na ulaşmak uygun bir davranış olacaktır.

Ani işitme kaybının hasta tarafından hissedilen belirtileri, kulak çınlamasıişitmede azalmakulakta doluluk yada dolgunluk hissi, baş dönmesi yada dengesizlik hissi olabilir. Elbette, bu belirtiler dış kulak yolu iltihabı yada kulak salgılarının dış kulak yolunda birikmesi (kulak kiri, wax, buşon) gibi çok daha sık görülen ve çok daha basit patolojilere bağlı olarak da ortaya çıkabilir.

Ani İşitme Kaybı Tanısı

Bu belirtilerden bir yada birkaçının varlığı ile başvuran bir hastada yapılan işitme testi ile ‘Ani İşitme Kaybı‘ tespit edildiğinde, tanı ve tedavi yöntemleri ile ilgili çalışmalara hemen başlanır. Günümüzde iç kulak tomografisi ve manyetik rezonans inceleme gibi ileri, detaylı inceleme imkanlarımız olmasına rağmen, bu hastaların %90’ında herhangi bir neden belirlenememektedir. Bu şekilde nedeni bulunamayan işitme kayıplarının geçirilmiş viral üst solunum yolu infeksiyonlarına, damar problemlerine veya bağışıklık sistemini etkileyen patolojilere bağlı olduğu değişik deneysel çalışmalarda ortaya konmuştur.

Ani İşitme Kaybı Tedavisi

Bu noktadan hareketle, hastalar başta steroidler (kortizon gibi) olmak üzere, bir grup ilaçla tedavi edilmek üzere hastaneye yatırılmaktadır. Steroid tedavisi sistemik verilebildiği gibi, kulak içi uygulamalar da başarı ile yapılabilmektedir. Güncel ana tedavi yaklaşımı, steroidlerin sistemik ve kulak içi uygulamasını içermektedir.

Kan sulandırıcı ilaçlar, kan arttırıcı ilaçlar ve bağışıklık sistemini güçlendirici ilaçların kombine kullanımı da söz konusu olabilir. Yan ve arkadaşlarının 8 yıllık bir süre içerisinde takip ettiği 236 olguda ani işitme kaybı prognozunun hastanın cinsiyetine, tutulan kulağa, kulak çınlaması varlığına ve tedavinin uygulama süresine göre değişmediği bildirilmektedir.

Ani işitme kaybı tedavisinde hiperbarik oksijen tedavisi kullanılanların kullanılmayanlara göre daha fazla iyileşme gösterdiğini bildiren çalışmalar da mevcuttur. Başdönmesi varlığının, diğer kulakta SN tipte işitme azlığı hikayesi olmasının ve işitme kaybının ileri düzeyde olmasının prognozu olumsuz etkilediği söylenmektedir. Konu ile ilgili bir makaleyi aşağıda görebilirsiniz.

isitme-kaybi

yuz-felci-fasyal-paralizi-nedir

Yüz felci (Fasyal paralizi) nedir?

Yüz siniri, motor (hareket verici), duyu ve parasempatik lifler bulunduran bir sinirdir. Yüz felci (fasiyal paralizi) hastalarında görülen klinik bulgular, yüz siniri fonksiyonunun bozulmasıyla ilgili

akut-otitis-media

Akut Otitis Media

Akut Otitis Media (Ani gelişen orta kulak iltihabı, tanımı, risk faktörleri, belirtileri, tanısı ve tedavisi hakkında bilgiler.

isitsel-noropati

İşitsel Nöropati

İşitsel nöropati, iç kulağın sesi başarılı bir şekilde tespit ettiği ancak sesin kulaktan beyne gönderilmesinde bir sorun olduğu bir işitme bozukluğudur. Bebeklikten yetişkinliğe kadar her yaştan insa