Ses Telinde Polip

Polip Nedir?

Ses teli polibi,  sınırları normal dokudan ayırt edilebilen bir kütle olarak tanımlanabilir. Genellikle ses tellerinden birinde ya da her ikisinde, ses tellerinin birbirine çarptığı iç yüzeyde görülür. Beyaz, pembe ya da kırmızı renkli olabilir. Genellikle ses tellerinin en çok titreştiği orta bölgesinde yer alır.
Ses teli polibi, sesin aşırı ya da yanlış kullanımına (fonotravma) bağlı olarak oluşur. İyi huyludur, doğru tanı konulduğunda kötü huylu bir hastalığa (kanser) dönüşme riski teorik olarak yoktur. Ancak, ses teli poliplerinin, özellikle uygun olmayan muayene koşullarında ya da tecrübesiz değerlendirmeler ile başka larinks hastalıkları ile karıştırılabilmesi olasıdır. Dolayısı ile en güvenilir tanı her zaman patolojik inceleme ile koyulur.
Ses Teli Polibinin Belirtileri Nelerdir?
Ses teli poliplerinde en sık belirti ses kısıklığıdır. Bu kısıklık, düzensiz ses teli kapanması nedeniyle sesin pürüzlü, boğuk, soluklu ya da değişken çıkması şeklinde görülebilir. Polipler çok değişik şekil ve büyüklüklerde görülebildiğinden belirtilerin yoğunluğu ve çeşitliliği de farklılıklar arz eder. Genellikle ağrıya yol açmaz, ancak, uzun süreli ya da eforlu ses kullanımı sonrası boyun çevresinde ağrı ve acıma hissedilebilir.
Ses Teli Polibinin Şekli Nasıldır, Neye Benzer?
Polip, sağlıklı ses teli dokusuna ince bir sapla ya da geniş bir tabanla bağlanabilir. Bazen milimetrik bir sapı varken, bazı olgularda ses telinin tüm iç yüzeyinden kaynak alabilir. Genellikle tek bir ses telinden kaynaklansa da, her iki ses telinde de bulunabilir. Rengi sıklıkla kırmızı olsa da, pembe, beyaz, hatta mor olarak da görülebilir.
Ses Teli Polibi Nasıl Tedavi Edilir?
Ses hastalıklarının tamamında olduğu gibi, ses teli polibinin tedavisinde de üç ana yöntem mevcuttur. Bu yöntemler,
1. Davranışsal yöntemler: Ses Terapisi
2. Tıbbi yöntemler: İlaçla Tedavi
3. Cerrahi yöntemler: Ses teli mikroskobik cerrahisi (Fonomikrocerrahi)
Ses istirahati, ses hijyeni ve diğer ses terapisi yaklaşımları ses teli polibi tedavisinde, özellikle ses teli polibinin tekrar oluşumunun önlenmesi açısından çok önemlidir.
İlaçla tedavi, polip oluşumuna yatkınlık yaratan durumların (alerji, enfeksiyon, reflü gibi) yönetilmesinde yarar sağlayan bir yaklaşımdır.
Fonomikrocerrahi, ses teli poliplerinin tedavisinde en etkin ve en kısa sürede sonuç alınmasını sağlayan tedavi yöntemidir. Cerrahinin terapi ve medikal tedavi ile uygun kombinasyonu cerrahi etkinliğini arttırır.

Prof.Dr. Haldun OGUZ
Kulak Burun Bogaz Hastaliklari Uzmani