Alerjik Rinit

Alerjik Rinit Nedir? Saman Nezlesi Nedir?

Alerjik rinit, ya da eskiden daha fazla kullanılan adıyla “Saman nezlesi”, burun mukozası iltihabı anlamına gelen rinit nedenlerinden birisidir. Hava yoluyla solunum sırasında karşılaşılan alerjenlere burun mukozasının aşırı reaksiyon vermesi sonucu ortaya çıkar.

alerjik-rinit

Alerjik Rinit Belirti Ve Bulguları Nelerdir?

En sık görülen belirti ve bulguları burun akıntısı, burun tıkanıklığı, burunda kaşıntı, hapşırık, gözlerde yaşarma, kızarıklık ve kaşıntı olarak sayılabilir. Burun akıntısı genellikle açık renkli ve su gibidir. Belirtiler alerjenle karşı karşıya kalmadan hemen sonra başlayabileceği gibi saatler sonra da ortaya çıkabilir. Bazı bireylerde belirtiler hafif iken, bazılarında ise iş – okul performansını etkileyecek kadar ağır olabilir, uyku düzeninin dahi bozabilir.

Alerjik Rinit Her Mevsimde Görülebilir mi?

Alerjik rinit her mevsimde ve her iklimde görülebilir. Bazı bireylerde ise sadece belirli bir mevsimde görülen belirtiler tespit edilebilir. Bu duruma “mevsimsel alerjik rinit” adı verilir ve genellikle sadece o mevsimde ortaya çıkan polenler ile ilişkilidir.

Alerjik Rinit Başka Hastalıklarla İlişkili midir?

Bazı alerjik rinit hastalarında atopik dermatit, alerjik konjuktivit ve astım da aynı anda görülebilir. Bu hastalıklar, gözlerin, cildin ve alt solunum yolunun benzer alerjenlere verdiği cevap ile ortaya çıkar.

Alerjik rinit görülme sıklığı her geçen gün artmaktadır. İmmunoglobulin E tarafından oluşturulan hava yolu iltihabı, kendisini alerjik rinit, astım, ya da her ikisinin birlikteliği şeklinde gösterebilmektedir. Üst ve alt hava yollarındaki alerjik iltihap artık tek bir hava yolu hastalığı olarak kabul görmektedir. Astımın diğer hastalıklar ile olan bağlantısı üzerinde sıklıkla durulurken, alerjik rinitin ilişkileri üzerinde hala çoksayıda çalışma yapılmaktadır. Alerjik rinitin, rinosinüzit, nazal polip, tekrarlayan viral enfeksiyonlar, adenoid büyümesi (geniz eti), Östaki tüpü fonksiyon bozuklukları, efüzyonlu otitis media (seröz otit ya da kulakta sıvı birikimi) ve larenjit ile ilişkili olduğu düşünülmektedir.

Alerijk Rinite Ne Yol Açar?

Belirtileri en sık başlatan etkenler ev tozu, küf başta olmak üzere farklı mantarlar, polenler ve evcil hayvan tüyleridir. Bunların tetiklediği belirtilerin ardından farklı birçok uyaran tıpkı diğer rinitlerde olduğu gibi belirtilerin ortaya çıkmasına yol açabilir.

geniz-akintisi

Geniz Akıntısı

Geniz akıntısı, burundan arkaya doğru gittiği hisedilen, boğazda takılma hissi, boğazda birşey varmış hissi, boğazda gıcık ve sık boğaz temizleme ihtiyacına yol açabilen bir durumdur. Beraberinde öksü

covid-hastaliginin-koku-uzerine-etkisi