Ses Teli Kanseri

Ses Teli Kanseri Nasıl Oluşur?

Ses teli kanseri, ses tellerinin histolojik olarak katmanlı yapısında en içte yer alan epitel adlı ince katmanda başlayan bazı değişikliklerin ardından ortaya çıkar. Bu ilk değişiklikler, beyaz ya da kırmızı lezyonlar ya da kabuklanma alanları olabilir. Bu alanlardaki hücreler normal özelliklerini yitirir ve aşama aşama kansere doğru ilerler. Kanser haline geldiklerinde kalınlaşırlar, büyürler ve çevreye yayılmaya başlarlar. Dokunun normalden kansere dönüşmeden ya da hemen ilk aşamalarda tanınması, tanısını, takibini ve tedavisini çok kolaylaştırır.

Ses teli kanseri en çok sigara kullanımı ile ilişkilidir. Sigara içmeyenlerde de çok nadiren ses teli kanseri görülebilmekle birlikte sigara içenlerde bu oran çok çok daha yüksektir.

Ses Teli Kanseri İle Gırtlak Kanserinin Farkı Nedir?

Ses teli kanseri, gırtlak kanserinin bir şeklidir. Daha doğrusu gırtlak, boyun içerisinde ses tellerini de içinde barındıran organımızdır. Yani, gırtlak kanseri ses teli kanserini kapsar. Gırtlak kanseri, ses telleri dışında da gelişebilir. Tüm gırtlak kanserleri içerisinde ses teli kanseri en erken tanı koyulanıdır. Bunun nedeni, ses teli kanseri olan bireylerde erken dönemde ses kısıklığı olmasıdır. Ses kısıklığının nedeninin merak edilerek doktora başvurulması ses teli kanseri tanısının koyulabilmesine olanak sağlar.

Ses Teli Kanserinin Belirtileri Nelerdir? Ses Teli Kanseri Hangi Şikâyetlere Yol Açar?

Aşağıdaki belirtilerin bir ya da birkaçı ses teli kanseri hastasında görülebilir. Burada sıralanan şikâyetler/belirtiler sadece ses teli kanserinde görülmez. Ancak, özellikle sigara içen bireylerde 2 haftadan daha fazladır devam eden ses değişikliği varsa mutlaka muayene edilmesi uygun olur.

• Ses kısıklığı, seste değişiklik
  • Devamlılık gösteren boğaz ağrısı, bazen kulağa vuran ağrı da görülebilir
  • Yutma sırasında ağrı, zor yutma, ağrılı yutkunma, kilo kaybı
  • Boğazda bir şey takılmış, boğazda bir şey varmış hissi
  • Nefes darlığı, nefes alıp vermede güçlük
  • Öksürükle birlikte gelen balgamda kan görülmesi
  • Boyunda fark edilen şişlik(ler)

Ses Teli Kanseri Tanısı Nasıl Koyulur? Ses Telleri Nasıl Görüntülenir?

Ses tellerinin muayenesi muayenehane koşullarında fleksibl fiberoptik laringoskopi ya da videolaringostroboskopi adı verilen muayene yöntemleri ile yapılır. Bu muayene ile ses telleri hareket halinde iken görüntülenebilir, gerekirse muayene ile ilişkili fotoğraflar çekilebilir, video kaydı alınabilir. Muayene sırasında ses telleri üzerinde kanser potansiyeli olan bir lezyon görülürse, ses telindeki hastalıklı bu alanın ne olduğunun net tanısının koyulabilmesi için ameliyathanede değerlendirilmesi gerekebilir.

Ses Telinden Nasıl Biyopsi Alınır? Kanser Riski Olan Alana Ne Yapılır?

Ses telinde şüpheli bir alan görüldüğünde bu alandan parça alınması için hasta ameliyathaneye alınır. Ameliyathaneye gitmeden önce anestezi ve kanama risklerinin minimuma indirilmesi için gerekli tetkiklerin yapılması uygun olur. Ameliyathanede hasta tam olarak uyutulduktan sonra boyundan herhangi bir kesi yapılmadan, ağız içerisinden özel aletler ile girilerek ses telleri görüntülenir. Mikroskop yardımı ile ses tellerinin görüntüsü büyütülür ve hastalıklı alan detaylı olarak incelenir. Hastalıklı alanın ses telleri üzerinde bulunduğu bölgeye, büyüklüğüne ve derinliğine göre lezyonun tamamı ya da bir bölümü örnek almak amacıyla çıkarılır. Bu alınan örnek, daha sonra özel tekniklerle boyanarak yine mikroskop altında değerlendirilir ve tanı koyulur.

Ses Teli Kanseri Tedavisi

Patolojiden elde edilen sonuç kanser değil de, kanser öncülü bir lezyon ise, o zaman hasta takibe alınır ve uygun aralıklarla muayenesi tekrar edilir. Şüpheli alanın büyümesi, derinleşmesi, kanser benzeri bir hal alması durumunda gerekirse tekrar biyopsiler alınabilir.

Patoloji sonucu kanser olarak rapor edilirse, kanserin ses tellerinin hangi bölgelerini, ne kadar bir alanını tuttuğuna, ses teli hareketlerini ne kadar etkilediğine, yakın çevredeki ve uzak organlara yayılıp yayılmadığına göre bir tedavi planı yapılır. Bu plan cerrahi gibi tek bir yöntemi içerebileceği gibi, kemoterapi, radyoterapi gibi birden fazla yöntemi de içerebilir.

ses-teli-kanseri

profesyonel-ses-hijyeni-1

Profesyonel Ses Hijyeni

Profesyonel Ses Hijyeni – Düzenli ses egzersizleri yapın. Nasıl bir atlet, performans sırasında kaslarının en iyi düzeyde olması için düzenli egzersiz yapıyorsa, siz de ses oluşturan kaslarınız v